Rok 2020 nachystal pro celý svět mnoho úskalí. Kosmeticky trh nebyl výjimkou. Proto jsme Ondřeje na téma obchodu, kosmetiky a pandemie vyzpovídali. Ptáme se, jak proběhla adaptace na rychlou změnu, jestli opatření pohnula chodem nebo na počínání firmy v nově nabytém volném čase.
Zasáhla pandemie kosmetický trh? Do jaké míry?
Pandemie zasáhla kosmetický trh hlavně kvůli uzavření salónů a zastavení práce profesionálů v oboru. Dopad na kosmetické salóny je silný a ovlivňuje i spoustu firem, které jim dodávají produkty.
Posílil naopak prodej kosmetiky na internetu. Nákupy přes e-shop u nás zůstaly na podobných hodnotách, jako v minulých letech.
Jak bylo složité se nouzovému stavu přizpůsobit? Jak jste na překotně změny v minulém roce zareagovali?
Ze začátku bylo velmi náročné strategicky reagovat, protože jsme nevěděli, jak dlouho bude vše trvat. V jednu chvíli vypadla velká část tržeb, a museli jsme podle toho upravit fungování, náklady – zkrátka připravit firmu na zcela jiný trh. Hodně nám v začátku pomohl již fungující e-shop.
Omezilo období provoz?
Na počátku pandemie byl provoz omezen, ale po úpravě firemní strategie se nám podařilo vrátit do plného provozu. Čas jsme vložili do nových projektů a jsem moc rád, že jsme i během pandemie mohli zachovat zachovat celý tým.
Byla možnost, aby se ve firmě udály nějaké novinky?
Připravili jsme vše potřebné k uvedení akné řady. Zároveň se část našeho týmu věnovala rozběhnutí NAFIGATE Parku – průmyslového výrobního závodu na výrobu nanovláken, které se dostávají i do našich produktů.
Dále jsme pomohli firmě NAFIGO, která vyrábí nanoroušky. Tam zajišťujeme její distribuční kapacity.
Podařilo se vám čas v tomto období proměnit i v něco pozitivního?
Po nástupu do pozice ředitele NAFIGATE Cosmetics jsem firmu postupně provedl změnami, které měly za cíl zlepšit, jak fungujeme jako celek a připravit nás na růst.
Pandemie tuto proměnu urychlila. Jsme teď mnohem silnější – připraveni čelit větším výzvám než v minulosti. Dále jsme nahradili uzávěry některých produktu snáze recyklovatelnými variantami a zdokonalili složení nočního krému.
Změnilo se chování zákazníků, třeba to, co poptávají za zboží?
To moc nevnímám. Prodáváme podobné zboží, jako v období před krizí.
Určitě jde ale vidět, že lidé tráví více času na internetu, což se projevuje v online kampaních a na sociálních sítích.
Nedílnou součástí firmy je spojení s profesionály z kosmetické branže. Jak se vám podařilo zachovat kontakt s nimi?
S profesionály komunikujeme i během uzavření salónů. Sledujeme, jak celá situace tuto sféru ovlivňuje, abychom věděli, na co se připravit při otevření.
Jednou z aktivit, kterou firma vyplnila volný čas, byla tvorba videomateriálu. Pro co nejlepší kvalitu ředitel pořídil profesionální světla, stativy a plátna.
Omezení pohybu a kontaktu se muselo odrazit zejména na schůzkách, Jak jste volný čas ve firmě využili – čemu se věnovaly obchodní zástupkyně?
Zástupkyně využily čas hlavně pro přípravu nových marketingových podkladů a natáčení obsahových videí.
Dále chceme posunout naši marketingovou komunikaci s B2B zákazníky. Proto nyní přípravám věnujeme hodně času.
Jak ve firmě dbáte na to, abyste předešli nákaze?
Každé pondělí se testujeme a minimalizujeme počet schůzek. Využíváme home office a dbáme na to, aby každý, kdo má jakékoliv příznaky nemoci pracoval z domova.
Na co se chystáte, až se opatření rozvolní?
Pracujeme na vývoji nových produktů na základě zpětné vazby od našich zákazníků. Představíme také nová videa a průběžně chystáme spoustu novinek – jak v marketingu, tak na webu.